Základní škola a Praktická škola SVÍTÁNÍ, o.p.s., která je jednou z neziskových organizací v Pardubickém kraji, měla na svém počátku v roce 1992 devět zaměstnanců, kteří se starali o dvacet šest žáků se zdravotním postižením. Dnes, po více než šestnácti letech, poskytuje péči téměř sto padesáti žákům více než sto zaměstnanců," uvedla Mgr. Miluše Horská, ředitelka školy SVÍTÁNÍ.
"V době, kdy škola rostla z malého zařízení do současných rozměrů, docházelo k rozšiřování oblastí poskytované péče, a to především o zdravotnické a sociální služby tak, aby žáci dosáhli už během školního dne na komplexní péči, kterou z důvodu svého postižení potřebují. Později byla rozšířena nabídka o sociální služby pro dospělé osoby s mentálním a kombinovaným postižením, kdy zřizovatel založil Denní centrum SVÍTÁNÍ - stacionář s nabídkou služeb pro klienty s vyšší mírou podpory a péče, zatímco škola se zavedením Tranzitního programu SVÍTÁNÍ zaměřila na přípravu klientů pro trh práce," uvedla za zřizovatele Marcela Kolmanová.
Značný růst a rozvoj školy SVÍTÁNÍ za šestnáct let její historie vyvolává otázku, zda je nárůst počtu jejích žáků reakcí na zvyšující se počet zdravotně postižených dětí v naší společnosti. Ředitelka školy SVÍTÁNÍ ale vidí důvody jinde: "Růst školy SVÍTÁNÍ, stejně jako dalších neziskových organizací, je přirozenou reakcí na politické a společenské změny. Před rokem 1989 byly děti se zdravotním postižením převážně osvobozovány od povinné školní docházky, zůstávaly doma nebo byly umisťovány do ústavů sociální péče. Dnes například nový školský zákon, který vešel v platnost v roce 2005, neumožňuje osvobození od povinné školní docházky ani u dětí s hlubokým mentálním postižením. Nový sociální zákon navíc podněcuje rodiče a opatrovníky k tomu, aby využívali služeb, které jejich handicapovanému dítěti nabízí například poskytovatelé sociálních služeb, neziskové organizace i jiné subjekty."
Škola SVÍTÁNÍ prošla důkladnou změnou organizační struktury a soustředí se na budování středního managementu, aby mohla i nadále poskytovat kvalitní vzdělávání a služby dětem, mládeži a dospělým lidem s kombinovaným postižením a mohla i přes svou velikost pružně reagovat na společenské změny, které přinesou budoucí léta.